Klausenburg Hats

Mi-am consumat adolescența la sfârșitul anilor `90, o perioadă interesantă pentru tineret. Exista deja acces la informații de tipul…MTV, revista Popcorn sau Bravo și câteodată reviste glossy din Italia, însă problema era că, tot ce vedeai acolo, tot ce însemna fashion și life style era greu de realizat. Nu apăruseră încă mallurile iar magazinele tip confecții aveau aceiași clienți. În rest puteai alege între piața cu haine turcești sau bazarul din Central, care deservea un întreg județ and beyond! Așadar, în tentativa de a imita ținutele din videoclipurile MTV, te foloseai de tot felul de branduri fantomă care semănau a branduri celebre. Vrând, nevrând era o diversitate marcată și de “exotismul” second-hand-urilor în exces.

Adevărata uniformizare vestimentară a venit odată cu apariția mallurilor și a marilor branduri. Mare bucurie când s-a deschis primul Zara sau H&M în Cluj-Napoca! Au trecut vreo zece ani de „mall-ing” și, în paralel cu acest tip de mall-dress-code, s-a dezvoltat și un gust pentru hainele și accesoriile de autor. De ceva timp încoace, acest lucru nu mai ține doar de o comunitate de nișă ci, începând cu cei mai tineri, oamenii caută ceva mai mult în life style iar tinerii antreprenori răspund acestor căutări: cafenele care oferă specialități de cafea, restaurante cu design studiat, pâine cu ștaif, ceramică, grafică, bijuterii de autor și…pălării personalizate. Clujenii (cel puțin) au ales să fie mai creativi cu propria imagine și astfel s-a reactivat o meserie care părea să sfârșească în uitare: meseria de pălărier! Poate sună pretențios…dar poate chiar este! O pălărie e acel “special touch” în ținuta cuiva care iese în lume. O pălărie nu poate trece neobservată, nu e DOAR un accesoriu it`s a statement!

Tot la un târg de design am dat peste Klausenburg Hats și am întrebat de ce acest toponim în etichetă?…“Îmi place mult sonoritatea cuvântului Klausenburg, iar spre deosebire de Cluj-Napoca sau Kolozsvár, Klausenburg asigură o deschidere mai bună și pe plan internațional. De asemenea, numele Klausenburg îi conferă brandului nostru o alură sofisticată și de calitate. Un alt motiv pentru care am ales ca numele nostru să fie Klausenburg Hats, a fost ca, prin intermediul pălăriilor noastre, să promovăm orașul nostru pe mapamod.”

Și logoul?: A fost realizat de un bun prieten, Alexandru Molnar. Am vrut să fie un logo simplu care să ilustreze, prin asimetrie, ideea de hand-made. Asemănarea cu o schiță dorește să sublinieze faptul că produsele noastre nu sunt concepute după un tipar standard ci, din contră, că acestea pot fi personalizate apelând la creativitate și imaginație.”

Trebuie să recunoașteți, în Cluj, cu IT-iști te întâlnești la tot pasul, dar cu pălărieri mai putin, așadar am fost curioasă să știu originea acestei alegeri profesionale?

“Am avut norocul ca în familia mea să existe deja un pălărier, tatăl meu, care a acceptat, după lungi insistențe, să mă învețe și pe mine această meserie. Spun după lungi insistențe pentru că, la început, tatăl meu nu mai vedea un viitor în această meserie, deoarece oamenii doreau să se distanțeze de orice lucru care le-ar putea aduce aminte de epoca ceaușistă, iar pălăriile erau un simbol destul de pregnant al acelei perioade. Totuși, fiind înconjurat de oameni din diverse cercuri, de diferite vârste și cu diferite personalități, am testat terenul și am observat că aceștia au redevenit interesați de pălării și că le privesc ca un mod prin care să își etaleze personalitatea. Explicându-i tatălui meu acest lucru, am (re)văzut amândoi viitorul acestei meserii și am decis să pornim la drum cu pălării clasice, elegante, dar și cu modele neconvenționale și artistice.”

Meșteșugul este alt lucru pe care nu îl mai întâlnești des în noul mileniu. Sigur, va exista întotdeauna un public pentru asta, așa cum sunt încă oameni care înțeleg și apreciază fotografia analog, preferând-o în locul celei digitale, dar, în societatea contemporană de consum, să faci hand-made și să ai clienți pentru produsele tale e un privilegiu, iar asta înseamnă să ai câteva calități aparte: “Este de fapt o combinație între calitatea superioară a materialelor cu care lucrăm, mâinile noastre, alegerile pe care le facem și anxietatea drumului de zi cu zi, ideea de a opri toate gândurile și a te concentra pe un singur lucru, cu răbdare.”

Totuși, mă întreb, este un public suficient de dedicat încât să poți trăi azi, din această meserie? “Eu zic că da, altfel nu luam acest risc. Pentru calitate va fi mereu cerere. Mi se pare că este și responsabilitatea mea, ca pălărier, să ajut publicul să recunoască calitatea și să confer pălăriilor un aer mai modern, astfel încât să fie văzute și ca accesorii care pot fi purtate la o ținută casual, nu doar la ținute elegante, iar în momentul acesta, pe plan global, apare un val de oameni care s-au săturat de copy paste-uri și de lucruri făcute fără suflet, doar pentru consum în masă. Aceștia au început să privească și la nivel micro, să își dorească produse de nișă, net superioare din punct de vedere calitativ și care să fie create de un meșteșugar, nu de o corporație.”

Ce își dorește Klausenburg Hats“Non-conformism, rebeliune. Chiar dacă nu poți să nu intri în tipare, unii dintre noi simțim nevoia de a ieși din orice formă de tipar. Cred că, de fapt, în fiecare dintre noi există această licărire de rebeliune care este stinsă mult prea repede de cerințele societății și de ideea de siguranță și liniște si de vorba aia „Ce o să creadă lumea? ” Mă gândesc că, în mod normal, brandul reprezintă, în mare, trăsăturile creatorului. Mi-aș dori să simtă un om, ce simt și eu când port o pălărie, chiar dacă unii poate s-ar simți nesiguri pe ei la început, și spun tuturor același lucru, dacă te simți bine cu o pălărie, îți stă bine, dacă simți că arăți dubios, o să arăți dubios. Dar când scapi de aceste sentimente și porți cu adevarat o pălărie, e ca și când porți o pereche de ochelari de soare: te simți mai sigur pe tine, mai easy going, mergi pe stradă ca și cum ai sta într-un Cadillac decapotabil, într-o zi cu soare și, în momentul acela, lumea îți aparține, e momentul tău, e filmul tău!”

Unde și cum ne dotăm cu o pălărie Klausenburg Hats? “La telefon, prin accesarea paginii de Facebook sau Instagram, a site-ului Klausenburghats.com, care va fi lansat într-o lună.”