Dan Măciucă

Salut Dan, înainte de orice: Sunt lucruri pe care nu dorești să le dezvălui despre arta ta?

Sunt sincer:)

Despre ce sunt picturile tale?

De câțiva ani abordez o temă care are la bază peisajul periferic urban. Mă străduiesc să redau expresivitatea abandonului, neglijenței și a defavorizării anumitor pături sociale. Nu caut un adevăr politic sau să fac dreptate, pentru că nu e cazul și nici nu sunt persoana potrivită pentru a face acest lucru; nu caut să protestez sau să critic sistemul socio- politic prin intermediul acestui limbaj. Consider că mie îmi revine numai rolul de a poetiza prin culoare, gest și compoziție momentul și locul în care supraviețuiesc, precum și de a reda expresivitatea acestor evenimente care fac parte din viața mea.

Aș adăuga faptul că sunt o ființă care se află aici pentru un moment, și care are prilejul de a exprima spațiul și timpul său prin intermediul interpretării evenimentelor. Pe de altă parte, mă străduiesc să redau motivul, caracterul sau destinația fiecărei clădiri în parte, scopul orânduirii ei în umanitate. Din punctul meu de vedere, clădirile nu au numai rolul de cuib în rânduiala noastră; ele mai au și rolul de a îndeplini și întreprinde anumite sarcini și îndeletniciri zilnice. Fiecare clădire are forma și caracterul său specifice utilității sale.

Un alt aspect esențial pentru mine este și acela de a surprinde evoluția utilității lor de-a lungul timpului, iar aici sunt incluse acelea care peste veacuri își schimbă destinația serviciilor; fie că au intrat în insolvență, fie că serviciile lor nu mai corespund cerințelor actuale ale societății contemporane. Este un aspect care îmi permite să construiesc un spațiu tranzitiv, ca o dilemă între tranziție și evoluție.

La ce lucrezi în momentul actual? Lucrările acestea aparțin unui proiect recent?

Momentan acest proiect este conceput ca o continuare a proiectelor anterioare. Mă focusez asupra caracterului și formei clădirilor, care mă provoacă să caut mereu noi forme și volume arhitectural. Sunt interesat de a găsi noi soluții expresive, structurale sau gestuale în privința acestui scop, iar din punct de vedere tehnic, năzuiesc la a reduce stratul grosier de culoare, la a lăsa pânza să respire și prin pelicula de culoare.

Spune-mi trei lucruri esențiale despre artă: the good, the bad and the ugly. Este o întrebare care-mi place:).

The good: Arta a devenit nemărginită, și-a extins orizonturile, postmodernismul ne oferă libertate maximă de exprimare prin diverse medii, limbaje și curente artistice. Avangardele s-au transformat în stiluri, din acestea se construiesc simbioze care generează inovația. Se alcătuiesc transferuri de la un limbaj artistic la altul și de la un mediu artistic la altul. Apar și se dezvoltă noi galerii, bienale, târguri, muzee.

The bad:  Anturajul avangardismului a încetat.

The ugly: Post-…, de post, postare. După, regim/abstinență, etalare.

 

Tehnicile: furate, învățate, aplicate? Cum te raportezi la acest aspect al picturii, până la urmă de ne-evitat?

Așa e, ca orice ucenic am învățat, am furat și am aplicat, însă e important și contextul personal în care le pot aplica. Din Renaștere sau chiar din Antichitate meșteșugul artistic s-a furat, învățat și aplicat, fiecare învățăm câte ceva din trecutul îndepărtat sau apropiat, din biblioteci, muzee, galerii, școală, pe scurt ne educăm.  Este un schimb de informație, de experiență, asemeni oricărui alt domeniu de activitate. În schimb, sunt de părere că, pe lângă tot acest bagaj de cunoștințe acumulat, mai este nevoie și de o mică sau mare inovație. Deși epoca modernă s-a terminat demult, epoca avangardelor, de asemenea, totuși cred că inovația este cea care poate face o diferență mai mică sau mai mare între x și y. Însă înainte de toate aceste aspecte, consider că este mult mai importantă comunicarea prin limbajul sau mediile artistice:).

Există un element, simbol sau temă care apare recurent în lucrările tale?

Sunt interesat de multă vreme de arhitectura urbană care simbolizează sau îmi sugerează ideea de spațiu de locuit, de spațiu dedicat unor servicii de interes comun în cadrul societății sau spațiul tranzitiv în care au avut loc schimburi de servicii intercomunitare, și a unor doctrine socio-politice de la comunism la postcomunism a societății contemporane. Este o caracteristică balcanică, din punctul meu de vedere, afectată de lentoarea tranziției de la comunism la democrație. Îmi amintesc aici de un peisaj industrial al lui Ciucurencu, în care industria părea înfloritoare, ca și cum ar pune bazele unei strategii moderne în dezvoltarea civilizației românești. Azi îmi este imposibil să călătoresc și să nu observ peste tot  fabrici  în paragină, care capătă o poetică bacoviană.

Cum vezi relația dintre intenție, imagine, execuție și lucrarea finală?

Pornesc uneori de la imagini, care au rolul de a stabilii mesajul și mișcarea sau traseele gestuale și compoziționale, alteori sunt suprapuneri de elemente care redau același sens. Între timp intervin schimbări, repictări, recompuneri, până în momentul în care lucrarea îmi desfată pretențiile estetice și emotive.

Ai vreo preferință în materie de culoare?

N-aș putea spune că am o culoare preferată în pictura mea. Îmi plac toate culorile, iar în natură regăsesc infinite nuanțe si tonuri cromatice care mă atrag sau pe care as vrea să le experimentez. De exemplu, am călătorit acum câțiva ani, într-o toamnă, la muntele Negoiu, și, aflându-mă pe platou, am observat că pietrele aveau nuanțe de gri-verzui, iar vegetația avea nuanțe tomnatice de ocru și sienă; acela a fost un moment în care panorama m-a fascinat din punct de vedere cromatic, îmi crea iluzia unei înlocuiri cromatice în natură.

În schimb, cred că roz este o culoare foarte interesantă într-o armonie dramatică, pentru că exprimă fericire, împlinire, veselie, iar în contextul unei armonii dramatice devine incitantă prin felul său de a împlinii acest rol opus expresiei sale originare. Recunosc că îl folosesc rareori. :))

Cât de mult depinde arta ta de locația și spațiul în care lucrezi?

Nu regăsesc motive pentru care activitatea mea ar putea fi constrânsă sau ar fi influențată de vreun loc anume. Mă interesează să compun lucrări inedite și cât mai bune. Totuși, este important confortul minim: să nu ningă și să nu plouă. 🙂

Zi-mi 3 artiști care îți plac, te motivează și te pun pe treabă.

Sunt mulți artiști pe care îi apreciez, moderni și contemporani, printre care Gerhard Richter – mă motivează prin tehnica și diversele structuri picturale pe care le-a abordat de-a lungul carierei sale. Un alt artist contemporan este Joe Bradley, dar nu pot omite opera și aforismele lui Constantin Brâncuși.

Cum te pui în starea de a face în momentele lipsite de inspirație?

Recunosc că este un moment dificil, dar încerc să nu mă retrag, știu doar că ”Pofta vine mâncând”. Caut soluții.

Ce crezi despre comunitatea artistică locală, ce relație ai cu aceasta?

Comunitatea artistică locală este foarte importantă pentru mine și sunt artiști locali pe care îi apreciez și îi stimez pentru activitatea lor și pentru felul lor de a fi. Mă bucur, de altfel, și de orașul în care locuiesc și de oamenii pe care îi întâlnesc.:)

Cum te raportezi la contextul artistic internațional?

Este o întrebare destul de dificilă care mă bântuie tot timpul și o prevăd ca pe un scenariu din care fac și eu parte. Consider că lumea artei este o masă imensă în care asemănările structurale sau picturale pot fi ușor evidente, voit sau nu. De la elevul de liceu și până la artiștii pe care i-am menționat mai sus, nici nu pot să menționez cam pe unde îmi este locul, dar mă consolez cu ideea că pot comunica printr-un limbaj pe care am dorit să-l practic de multă vreme.

Cum ajung lucrările tale ”în lume” ?

Am avut prilejul de a colabora cu galeriști și artiști care m-au ajutat în acest demers, motiv pentru care mă bucur și le mulțumesc!

Pune-ți întrebarea la care ai fi vrut să răspunzi dar nu ai primit-o :).

– De ce exprimi aspecte dramatice ale evenimentelor?

–  Este numai o categorie lirică menită să îmi invoce o desfătare estetică și emotivă a ființei mele.