În România există un concurs de proiecte artistice unic 🙂 Acesta se adresează studenților și masteranzilor din Universitatea de Artă și Design Cluj-Napoca care este și organizator, însă cea care a conceput acest proiect dedicat studenților este conf. univ. dr. Anamaria Tomiuc, actualmente director al departamentului ITA (Istoria și teoria artei) a Universității de Artă și Design Cluj-Napoca. De ce este unic în România acest concurs? Pentru că alte universități de profil nu au așa ceva și apoi pentru că angrenează în desfășurarea sa mai mulți factori care țin de un exercițiu foarte benefic pentru concurenți și anume pregătirea unui proiect artistic care trebuie să fie unic, să aibă un mesaj, să prezinte lucrări complexe susținute atât tehnic cât și teoretic, cu alte cuvinte, concurenții încearcă un prim pas spre afirmarea proprie într-un cadru similar oricărui proiect curatorial de oriunde altundeva. Concurentul selectat beneficiază nu doar de premii ci și de tot ceea ce presupune o expunere publică: de la confruntarea cu juriul, la interviul despre viitoarea expoziție, la promovare media, echipă tehnică, sponsori, buget, protocol, gală de premiere și o ofertă variată de premii. Dar cel mai important, întâlnirea cu publicul elector, pentru că acest concurs presupune un fel de battle între două proiecte de artă expuse simultan în două spații independente, iar publicul este invitat să voteze proiectul favorit în 3 categorii: aspectul expoziției, calitatea lucrărilor și calitatea conceptului expozițional.
Anul acesta competiția s-a desfășurat între 7 și 31 mai, cu peste 50 de participanţi din care au fost selectaţi 16 pentru a-şi expune proiectul individual: Studenţii selecţionaţi pentru a participa la concursul “Expo Maraton” s-au remarcat prin modul în care şi-au elaborat proiectele şi au mixat tehnica specifică secţiei la care studiază cu noile tendinţe din arta contemporană. (conf. univ. dr. Anamaria Tomiuc, organizator)
Favoriții acestei ediții sunt…
Ureczki-Lázár Melinda cu proiectul Exi(s)t obține Premiul Publicului în funcţie de numărul total de voturi – Vizită de documentare la Bienala de Artă Contemporană de la Veneţia și Premiul Institutului Polonez din Bucureşti.
„În starea de singurătate suntem responsabili de propriile noastre decizii, iar în această stare de conștiință ne putem manifesta în modul cel mai personal, ca subiect al propriei noastre activități.” (Ureczki-Lázár Melinda, grafică, anul III)
Cătălin Tăvală cu proiectul Overturned câștigă Premiul Publicului pe baza mediei generale care constă în vizită de documentare la Bienala de Artă Contemporană de la Veneţia și Premiul Institutului Francez Cluj-Napoca – Expoziție personală în cadrul La Cave, Galeria Institutului Francez din Cluj-Napoca.
„Prin crearea unor imagini sensibile se încearcă de asemenea să se înţeleagă latura contemporană a accidentului privit ca un eveniment narativ comun ce dezvăluie şi o anumită natură socială sau culturală.” (Cătălin Tăvală, grafică, anul I master)
Costel Chițimuș cu proiectul 361.068 ha obține Premiul Juriului – Vizită de documentare la Bienala de Artă Contemporană de la Veneţia.
„În România nimeni nu ştie cât lemn se taie şi se vinde la negru, oficial există o cotă de tăiere, neoficial însă cotele sunt cu mult depăşite. Ce vreau eu să suprind este ceea ce rămâne în urmă: mari suprafețe pustiite, posibile alunecări de teren, cioturi, crengi şi frunze putrezite, un dezastru pe care îl vedem şi îl simţim. Intenția mea este de a crește nivelul de conștientizare a privitorului, de a-l face martor direct al unei realităţi cunoscute, interpretată într-o manieră subiectivă și trecută prin filtrul unei viziuni picturale.” (Chițimuș Costel, pictură, anul III)
Alexandra Vasilescu cu Ephemeridae câștigă Premiul pentru aspectul expoziţiei în valoare de 1700 Ron.
„Efemeride. Aceste clipe trecătoare asemeni admiraţiei. Şi care, cu toate acestea, ne clădesc şi reclădesc în structuri imprecise dar sublime structurile speranţelor, acolo unde variabilele sunt mai importante decât constantele, în spaţii pe care imaginaţia le controlează mai bine decât imaginea, construind la nesfârşit iluzii ca între oglinzi paralele.” (Alexandra Vasilescu, grafică, anul II)
Marius Fodor pentru Cluj 24/7 câștigă Premiul pentru calitatea lucrărilor – 1700 Ron, Premiul Bazis Contemporary Art Platform – Expoziție personală în cadrul Bazis Project Space, Cluj-Napoca, Premiul MATCA – Expoziție de grup în cadrul MATCA, Cluj-Napoca și Premiul Zorzini Gallery – Expoziție de grup în cadrul Zorzini Gallery, București.
„Inspirându-mă din cadrele filmelor Noului Val al cinematografiei românești, am încercat să surprind pe pânză fragmente specifice peisajului românesc contemporan, aflat într-o perioadă de tranziție de la un stat cu regim totalitar la un stat democrat european.” (Marius Fodor, pictură, anul II master)
Sevan Szekely cu proiectul Ce văd jaluzele londoneze? câștigă Premiul pentru cel mai bun concept expoziţional în valoare de 1700 Ron și Premiul Asociației Origo – Voucher de 500 de lei – Insomnia Visual Space.
„Proiectul a început în 2016, în Notting Hill, când prima jaluzea tip rulou a ajuns în atelierul meu. Mi-a plăcut suprafața ei, oferea libertate totală. Am crezut că va fi un caz izolat, in schimb lumea a început să îmi tot aducă jaluzele pe care să pictez. În scurt timp am început să le găsesc peste tot. Cum terminam de pictat una, o găseam pe urmatoarea, aruncată la gunoi sau prin case sau instituții abandonate. Am început să mă gândesc la cât mai multe realități pe care aceste jaluzele le-ar fi captat daca ar fi fost niște hârtii fotografice imense, expuse la ani și ani de imagini. M-am întrebat, ce se întâmplă după ce tragem jaluzelele?” (Sevan Székely, pictură, anul I master)
Vanessa Sîngenzia cu Stage Playground obține Premiul Fundației Triade, Timișoara – Expoziție personală în cadrul Fundației Triade, Timișoara, Premiul Lateral ArtSpace – Colaborare în vederea organizării unei expoziții de grup în cadrul Lateral ArtSpace și Premiul Rembrandt Graphic Center – Produse în valoare de 300 Ron.
„Stage Playground dorește creearea unui mediu sedativ prin care să aducă publicul în rol principal oferindu-i acestuia posibilitatea de observare și concentrare a atenției asupra unor detalii că cele mai sus menționate, iar în felul acesta să îi permită transpunerea în lumea pe care tocmai am amintit-o.” (Vanessa Sîngenzia, ceramică-sticlă, anul III)
Călin Dumitrașcu pentru Aether câștigă Premiul Rembrandt Graphic Center – Produse în valoare de 300 Ron.
„Amintirea unei imagini devine atât de vagă iar impetuozitatea reprezentării ei atât de necesară încât figurația dispare aproape complet. Din aceasta rămân doar câteva elemente transpuse gestual și iluzia reconstruirii unei atmosfere contemplate cândva. Astfel, reperul figurativ este incert sau doar vag sugerat. Lucrările născute în aceste condiții se constituie ca o esențializare.” (Călin Dumitrașcu, pictură, anul III)
Andrei Hîngan cu Im-previzibil obține Premiul Centrului Cultural German Cluj-Napoca – un curs de limba germană, cărți de specialitate + propunere de colaborare pentru Clujotronic Electro-Arts Festival.
„Realitatea așa cum o percepem poate să devina obositoare, un fel de rutină, în fiecare zi același lucru, putem să anticipăm, totul e previzibil…Dar dacă schimbăm puțin lucrurile. Dacă propria noastră trecere printr-un spațiu oarecare ar genera altfel de percepții, pe care în mod firesc nu am putea să le avem, un fel de stare de inadecvare; Trecerea noastră prin acest spațiu generează sunete, generează geometrii, generează culori.” (Andrei Hîngan, foto-video, anul II)
Andacs Robert pentru Where did all the people go? obține Premiul Atelier Patru – Expoziție în cadrul Atelier Patru.
„Scaunul este dovada care atestă prezența umană în absența ei. Oriunde întâlnim un scaun știm că cineva a făcut o alegere conștientă și motivată de a-l include în peisaj și de a-l folosi la un moment dat în timp. Scaunul este un obiect atât de „umanizat”, încât adesea denotă caracteristici ale ocupantului. Dar ce s-ar întâmpla dacă nu ar mai fi oameni? Despre ce ar mai vorbi scaunele? În lipsa prezenței umane, cui mai poartă mărturie scaunele?” (Andacs Robert, pictură, anul II master)
Heidi-Ștefania Tradnik cu States of Mind câștigă Premiul Galeriei NANO – Expoziție personală în cadrul Galeriei Nano.
„Stări de spirit” are ca idee centrală materializarea unor reflecții personale legate de influența gândurilor asupra mea, exprimarea plastică a acestora, transformarea lor din realitate psihologică în realitate fizică. În aceste lucrări am experimentat cu materialitatea buretelui și capacitatea lui de a crea structură în relație cu alte materiale, am explorat diferite modalități de construcție și limitele lor, încercând să dau format vizual unor cugetări legate de aspecte psihologice precum: indecizie, gânduri negative, constrângere, principii, timiditate, ș.a..” (Heidi-Ștefania Tradnik, sculptură, anul II master)
Ionela Blaj pentru Harlequin câștigă Premiul Zorzini Gallery – Expoziție de grup în cadrul Zorzini Gallery, București.
„Dincolo de aparențele comice, măscăriciul întruchipează un fel de conștiință ironică, este o parodie a persoanei, a eului, care trădează multiplicitatea, nestatornicia ființei, exprimă cealaltă față a realității,aceea pe care încercăm de obicei să o ascundem după un paravan personalizat al demnității.” (Ionela Blaj, pictură, anul II master)
În cadrul aceluiași concurs, expozanții au colaborat cu echipe de studenți de la departamentul foto-video, pentru a realiza împreună „trailer-ul” fiecărui proiect. Publicul și-a votat și în acest caz favoriții, însă de această dată în mediul on-line; video-urile câstigătoare au avut cele mai multe aprecieri și distribuiri pe rețelele de socializare. Câștigătorii sunt…
Andrei-Eugen Itt / Premiul Juriului One Minute Artist Statement – Valoare: 1000 lei și Boglarka Lorincz & Evelin Lorincz / Premiul Publicului One Minute Artist Statement – Valoare: 1000 lei
Fiți pe fază pentru Expo Maraton 20-20 😉
Check it Out!