
Există în viaţă mai multe feluri de întâlniri. Constante şi predictibile, accesibile şi utile, rare dar fructuoase, prestabilite dar incomode… Încerc să găsesc o categorie şi pentru întâlnirile mele cu Florin Moroşan… Spontane şi surprinzătoare? Cam aşa ceva, pentru că nu au fost niciodată premeditate sau constante, nu s-au concretizat în prietenie sau colaborări, cu excepţia ultimei intersectări! Dar să începem cu prima… întâmplată în anul 1999 în cadrul trupei de figuranţi pentru piesa de teatru “Visul unei nopţi de vară”, regizată de V. I. Frunză… Trec nişte ani buni şi îl văd pe lângă primarul Boc în tot felul de conjuncturi oficiale, apoi mă duc la o conferinţă despre programe culturale pentru Cluj şi cine prezintă? Florin. Mă duc la un vernisaj mai restrâns, într-o cafenea, mă pun la masă cu colegii şi cu… da, cu Florin! Mai trece o vreme şi ne intersectăm din nou pe holurile unei grădiniţe, fiecare cu copilul din dotare iar după încă ceva vreme, logic, la şcoala unde merg copiii noştrii… Fiecare nouă ipostază, în care mă întâlneam cu Florin, era diferită faţă de ultima. În fiecare se arăta în alt context, în alt scop şi cu altă temă. Ei bine, cea mai neaşteptată variantă în care l-am surprins, e cea de creator de obiect! Nu mă aşteptam să se apuce de căutat lemn vechi, de lucrat cu răşini epoxidice, cu temperaturi, cu tehnicieni, cu atelier şi tot tacâmul.



Evident l-am întrebat cum a ajuns în această situaţie nebănuită de mine: Atelierul Moth este rezultatul provocării pe care mi-am lansat-o acum doi ani. Nu am făcut așa ceva niciodată, mă refer la producția de obiecte decorative și/sau de mobilier. Acum ceva timp am citit Richard Florida – The Rise of The Creative Class. Cartea m-a făcut curios și m-a dus mai departe spre alte cărţi și articole despre psihologia creativității și fenomenele creative. Creativitatea este în cele din urmă dorința de a transforma lumea obiectivă prin interpretări personale. Noi decidem când și cum aceste interpretări sunt utile și când nu sunt utile. M-am decis să interpretez obiectul masă și am facut o provocare din asta. Am ales masa deoarece este un obiect simbol, este centrul universului familiei sau al biroului. Este locul unde se iau decizii, se stabilesc afaceri, se discută cu prietenii. Felul în care interpretez acest obiect se bazează pe specificitățile acestui material. Mai exact, pe ceea ce noi oamenii identificăm greşit drept imperfecțiuni – nodul, caria, curbura, mucegaiul. Lor le adaug rășini epoxidice, pigmenţi sau oțel ca suport al blaturilor. Am decis să amestec aceste materiale deoarece sunt materiale cu personalitate, uneori greu de stăpânit, care și după finalizarea produselor încă lucrează în timp. Rășina face schimb de culoare cu lemnul, lemnul sub forţele de strângere ale rășinii își schimbă forma.


Cine a venit cu idea petru logo?
Pe scurt, i-am descris unui prieten în 2016, în detaliu, cum aș vedea eu acest logo, ce trebuie el să transmită: ceva simplu, curat, figurativ. Prietenul meu nu este neapărat designer, Cosmin Negrea e numele lui. A făcut vreo trei variante care erau în aceeași linie. Apoi am lăsat logoul creat de el timp de un an de zile în… ”nefolosire”. Abia după ce am început producția efectivă am demarat realizarea site-ului și când am ajuns la logo din nou, tânărul care mi-a realizat a doua versiune a site-ului, Sergiu Zaharie, a finisat versiunea inițială a logoului. Deci versiunea finală e rezultatul unui brief pe care au lucrat doi prieteni.

Personal, găsesc interesantă această pasiune intruzivă în viaţa unui om care nu a fost axat sau instruit din bun început în acest sens. Curajul e un ingredient esenţial iar bucuria de a face e liantul optim dintre idee şi obiect final: Un brand se construiește în timp. În cazul meu mai este mult până acolo. Dacă ar fi însă să îmi pun o dorință referitoare la cum mi-aș dori să evolueze Molia, aș zice cam așa: reconstruim cu pasiune și atenție centrul căminului pentru oameni care caută un echilibru între dimensiunea utilă și cea estetică. Subiectul de analiză este căutarea frumosului în ceea ce am putea defini drept imperfecţiuni ale lemnului. Obiectul asupra căruia ne concentrăm este masa. Molia – dacă ar putea vorbi – ar spune să nu mai acoperim mesele cu fața de masă ca pe un lucru pe care dorim să îl ascundem și să o lăsăm neacoperită pentru a putea urmări povestea transmsisă de lemn, oţel şi amestecul de culori în rășină. În concluzie, în câteva cuvinte, atributele brandului mi-aș dori să fie – utilitate, creativitate, complementaritatea materialelor, imperfecțiunea care devine frumoasă prin abordări simple, neaşteptate.

Putem găsi produsele Moth pe mail ceomoth@gmail.com sau pe pagina web www.moth.ro. ori pagina Facebook – Moth.
Hassium by Anca B.